Sunday, July 23, 2006

Rapport från bimbokriget

Missa inte 18-åriga Isabelle Ståhls debattartikel i Aftonbladet. Grymt klipsk tjej med sunda åsikter.

Slö söndag. Gick på Kulturhuset på utställningen Sune Jonsson möter Walker Evans för andra gången. Hur bra som helst, alla som inte sett den bara MÅSTE gå!!! Min pappa växte upp i Gräsmyr i Västerbotten, samma område där Sune Jonsson tagit många av sina bilder, och jag tillbringade varenda skollov däruppe när jag var liten. Jag ryser av igenkänning när jag ser på bilderna, ser min farmors ansikte i alla de bönder som Jonsson skildrar. Känner igen mig i landskapet och årstidernas skiftningar och i bondemiljöerna med femtiotalstapeter och broderade bibelcitat på väggarna. Om jag blundar kan jag nästan känna ardennerhästen Puttes varma mule och fuktiga andedräkt mot min hand när jag ger honom sockerbitar och äpplen. Jag var livrädd och fascinerad, han var världens största häst. Jag minns också lukten av hö när jag sitter och skumpar längst upp på hölasset på väg in till ladan och pirret i magen när den långa bilresan från Dalarna nästan var över och vi skulle vara framme hos farmor och de alldeles nya kattungarna.

I morgon ska jag ha sportpanel och jag är supernervös, kan verkligen inte ett skvatt om sport, särskilt inte allsvenskan i fotboll:-(

0 Comments:

Post a Comment

<< Home