Friday, May 19, 2006

En vecka senare

Sitter vid Nikki's dator och blickar ut over deras Melrose Placeinspirerade innergard med turkosbla pool och solstolar. Ett expatparadis dar jag inte skulle ha nagot emot att bo. De har tennisbana ocksa, men jag tvivlar pa att det skulle vara speciellt trivsamt att spela tennis mer an tva minuter har mitt pa ekvatorn i 35 gradig varme och standigt hog luftfuktighet.

En vecka sedan jag bloggade sist, min ursakt ar langsamma uppkopplingar i Kambodja och fullt os i Singapore.

Sista kvallen i Pnom Penh vandrade jag med min kamera langs floden, alla var ute och firade kungens fodelsedag. Folk overallt, matlagning, fotboll, och oj darborta star en elefant! Helt galet men helt underbart. Manniskorna ar speciella har, de har nagot milt i blicken och leendet ar aldrig langt borta.

Men mitt hjarta stoppade en stund for att sedan borja sla fort och hart och fa tararna att branna bakom ogonlocken nar jag sag en brits med ett litet barn pa. Ett barn vars kropp kanske var sju atta manader, men nagon slags sjukdom hade fatt huvudet att anta gigantiska proportioner. Jag trodde forst att det var en docka, men nar jag sag att barnet blinkade och rorde pa sina armar och ben forstod jag att det var pa riktigt, men jag ville inte tro det. Lange stod jag och bara tittade. Tog motvilligt en bild, vill skicka den till Lakare utan granser. Gav mamman allt jag hade, 20 dollar- en manadslon i Kambodja.

Bussresan fran Pnom Penh genomfordes med hjalp av en buss och en busschauffor vars motto var att nar man tutar betyder det "ur vagen din idiot annars dodar jag dig". Han trodde minst att han var Keanu i Speed. Ett par ganger var jag livradd men sedan resignerade jag bara, det var trots allt lyxbussen "Express Bus Limousine" for 7 dollar och inte den vanliga bussen som kostade 5. Pa satet bredvid oss fanns en hyperaktiv liten kambodjansk pojke i sina basta ar, kan kraktes overallt och kissade pa golvet nar han kande for det. Efter ett matstopp satt paret snett bakom och gottade sig med en varsin stor pase smaskiga, knapriga stekta insekter!

I Siem Reap vantade Nikki pa oss tillsammans med Steve och Therese som ar tva expats som ocksa bor pa Melrose Place. Angkor Wat och templen kan beskrivas med ett enda ord och det ar magnifikt. Och ett till, ofattbart!!! Har sett mangamangamangamanga tempel, svettats atminstone 3 liter svett, druckit ol for 0.60 cent glaset (ja, det ar helt sjukt att ga omkring med en bunt amerikansk valuta i fickan) och haft det helt suverant. Jag kommer att komma tillbaka till Kambodja det vet jag.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home