Thursday, May 11, 2006

Itchy and Scratchy's adventures

Fyra lander pa 5 dagar. Vi har legat i ratt hart sedan avresan fran Arlanda i lordags morse. Nu sitter jag pa ett internetcafe i Pnom Penh i Kambodja, datorn jag skriver pa har sett sina battre dagar men magen ar full och jag ar glad. Olen kostar max en dollar stycket och man far en brakmiddag for runt 10 dollar. Fattigdomen ar enorm, det ger en bitter eftersmak att ata den dar brakmiddagen nar det en meter bort sitter en man i 30-arsaldern som fatt bada sina ben bortsprangda av en mina. Man blir matt fort. Men det ar ett fantastiskt land, vanligt sinnade manniskor med humor och glimten i ogat. Vi bor pa ett medelklasshotell nere vid Tonle Sap-floden. I dag var vi pa Killing Fields som ligger en bit utanfor staden, over 10 000 manniskor hittades i massgravar dar efter att Pol Potregimen stortades. Tungt. Det sticker fortfarande upp tygbitar och manniskoben ur jorden. 35 grader varmt var det pa dagen i dag.

Malaysia var helt otroligt, det visade sig att vi var de enda turisterna pa en o som endast kan beskrivas med det klicheartade epitetet "paradis", en halvtimme fran Mersing pa ostkusten. Kristallklart turkostblatt vatten, kritvit sand och solnedgangar to die for. Jag skulle kunna skriva turistbroschyren for det dar stallet. Om det inte vore sa att jag misstanker att det var loppor i sangen!!! I vilket fall som helst sa har jag 36 myggbett pa mitt vanstra ben, 27 pa det hogra samt ett tjugotal utspridda over resten av kroppen. Det ar verkligen helt sjukt! Kliakliakliakliakliakliaklia. Nar vi kom till Singapore i onsdags kvall holl Tony pa att skjutsa mig till sjukhuset direkt. Men nagra antihistaminer gjorde atminstone temporart susen emot kliandet, men de ar fortfarande kvar och de ar fruktansvart irriterande. Det kan bara inte vara mygg, for jag sag inte en enda mygga nar vi var pa on. Loppor eller sandflugor maste det ha varit. Men jag har inte berattat for mamma, orkar inte hora hennes I told you so efter hela malariatablettcirkusen innan vi skulle aka...

I morgon ska vi pa celebration for the king klockan 7, sedan till toryrmuseet och pa eftermiddagen Russian markets, tydligen ska man kunna hitta riktiga markesklader dar for ina pengar alls. Manga tillverkare har sina fabriker i Kambodja. Pa lordag morgon tar vi bussen till Siam Reap, tyvarr kan vi inte ta baten upp dit eftersom sjon ar nastan uttorkad.

Nu ar jag sa torstig sa jag nastan svimmar, godnatt!

0 Comments:

Post a Comment

<< Home