Monday, September 11, 2006

Mundaka

Befinner oss i Mundaka norr om Bilbao i Baskien. Forsta gangen Spanien for mig. Eller Baskien menar jag. Inne pa tredje dagen och detta land ar lite svarare att tycka om an exempelvis mon amour la France. Allt ar lite mer gratt, lite mer slitet, lite mer otillgangligt och lite dystrare helt enkelt. Min solbranna kommer att vara putz vack tills pa onsdag nar jag ar tillbaka pa jobbet igen. Flyger fran Vitoria via Stanstead till Sthlm i morgon, ska jobba en vecka, och aker sedan tillbaka i en vecka till. Rakmackan har det bra som vanligt;-)

Jobbet kanns oerhort langt borta, och nu ar det ju val pa sondag och jag ar bara sa himla off. Djup suck. Men det blir nog bra. Och hemma i Kransen star en miljon lador som bara vantar pa att bli uppackade ocksa. Suuuuuuuck.

Igar kakade vi Tapas for 350 spann, men det var ocksa de godaste tapas jag nagonsin atit. Serranoskinkan var himmelsk. Och i gasolkylen i folkabussen ligger franska ostar och luktar illa och bara vantar pa att bli uppatna. Det blir svaltkur nar jag kommer tillbaka.

1 Comments:

Anonymous Anonymous said...

jag har ite varit på den franska sidan... men den spanska atlantkusten är inte alls grå och trist... Baskien är den europeiska gastronomins mekka... ingenstans i hela europa kan man äta så gott:-) Bilbao med Guggenheim - wow!!! och kustens alla små byar, med barer där man äter pintchios och dricker cider.. stark, frisk, mustig baskisk cider eller unga riojor...Rioja ligger bara en timmas körning innåt landet:-)
Längre västerut i Galicien, gröna kullar och höga branta klippor ner till havet. Lite som Irland, fast med varmare väder och ett spanskt temperament. Galicien har länge varit spaniens bakvatten.. fattigt och slitet. Nu reser de sig och några av de tidigare sovande fiskebyarna har nu blivit tillhåll för Volvo Oceanrace och Americas Cup.
Håller just nu på och läser Bodil Malmstens "Priset på vatten i Finisterre" om hennes liv i en by på franska atlantkusten... vilket gör att man längtar oändligt efter havet...

17:35  

Post a Comment

<< Home