Thursday, November 09, 2006

Swedbank betyder ingenting

För ett tag sen så undrade jag här på bloggen varför Swedbank uttalas fel. Nu har jag fått svar:

Bästa Cecilia,

Det är korrekt att Sweden uttalas [swiiden] på engelska. Ursprunget är det gamla anglosaxiska Swēoðēod (=svenskar, jämf. Svithiod) och Sweoland (=Sverige). Ordet Sweden är enkelt pluralformen av Swede (=svensk), och är senare lånat till engelskan från holländskans Zwede och Zweden. Det har alltså ingenting med moderna engelska uttalsregler att göra. Uttalet av Sweden är ett undantag med historiska orsaker (som så många andra ord i engelskan). Namnet Swedbank är ett påhittat namn. Det betyder ingenting, även om det visuellt lånat en bokstavsföljd från ordet Sweden. Därmed följer det moderna engelska uttalsregler. För svenskar kan det tyckas märkligt till en början, men för engelsktalande är det helt naturligt att uttala namnet [sweddbank].

Mvh Swedbank

Det roligaste är ju: "Namnet Swedbank är ett påhittat namn. Det betyder ingenting, /---/"


Så här skrev jag i mitt inlägg:

Asså detta fattar jag inte. Föreningssparbanken har bytt namn till Swedbank. So far so good, det är ju förståeligt om de vill ha ett namn som är mer gångbart internationellt. Men om man ska tro reklamkampanjen så uttalas detta Swedbank så här: Sveddbank. Heh??? Sweden, swiiden som vi uttalar det, borde ju rimligtvis vara utgångsläget för bankens nya namn och uttalet borde rimligtvis vara swiidbank (ja ni får ursäkta, fonetisk transkription har aldrig varit min starka sida). Men som det uttalas nu är den enda rimliga förklaringen att de stavar det fel, att det borde vara Suèdebank, efter franskans ord för Sverige. För det är precis så det låter. Snälla, kan någon förklara detta mycket irriterande uttalsmysterium för mig?

1 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Hela Swedbankförklaringen känns som en taskig efterkonstruktion. Jag tycker f ö att hela namnbytet och kampanjen är taffligt genomförd. Namnet är dåligt och loggan känns 2003 då typsnittet "Trebuchet MS" var hett. Det skulle vara roligt att höra vad engelsmännen säger, antagligen swiidbank de med eftersom de inte pratar 1500-talsengelska längre de heller. För mig är det swiidbank iaf, ungefär som jag även säger euro och inte evro eftersom det heter europa och inte evropa.

09:17  

Post a Comment

<< Home