Sunday, November 19, 2006

12 meter...

...är det mellan soffan och toan och detsamma som det längsta jag har gått i dag. Snoret bara rinner och rinner, näsan är knallröd och söndersnuten och hostan skräller från långt ner i bröstet. Sjukskrev mig i morgon, fick ångest och dåligt samvete. Innan jag började på det här jobbet hade jag tre sjukdagar på fyra år. Nu har jag haft fyra sjukdagar på sex månader.

Being sjuk sucks big time. Och dyrt blir det också, karensdagar är världens sämsta påhitt. I Australien har alla cirka tio betalda sjukdagar per år med full lön. När man använt upp dem så får man fortfarande vara sjuk men då med 80 procent av lönen. Så borde det vara här också, för ofta är det ju så att man måste vara hemma bara en dag för att man mår lite dåligt, men då går man ju till jobbet ändå -halvsjuk- i nio fall av tio bara för att man förlorar så mycket pengar annars. Konsekvensen är att svenska arbetsgivare i stället får sjuknärvarande personal som smittar sina arbetskamrater. Ytterligare en konsekvens är att sjukfrånvaron blir längre, för har man varit hemma en dag och fått karens så kan man ju lika gärna vara hemma några dagar till...

1 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Du kan alltid skylla sjukdagarna på att du är tvungen att åka tunnelbana till jobbet.. rena snorexpressen. Folk hostar och nyser åt alla håll, man fattar varför japanerna har munskydd på sig i tunnelbanan i tokyo.

13:29  

Post a Comment

<< Home