Tuesday, December 05, 2006

Evil taxidriver

Riiing riiiing (signalen ställd till högljudd så att jag säkert vaknar om jag skulle försovit mig)
- Ja hallå
- Taxi Stockholm, jag är här nu!
- (gäääsp) Tack, jag kommer ner om två minuter

Rösten lät bekant. Och han använde mitt namn. Snabbkoll i spegeln, konstaterar påsar och svarta ringar samt rödsprängda vitor, och rotar fram något från högen på golvet i badrummet som jag kan ha på mig (mental note: boka tvättid). Packar en påse med saker jag ska ha med mig till jobbet. Tar på mig ytterkläderna. Glömmer påsen. Tar hissen ner och går ut till taxin. Kliver in och ser att det är taxichauffören from hell. Han som kan göra the worst morning ever till något ännu värre. Andas in djupt och säger:

- Gomorron!
- God morgon C! Du är sen i dag igen! Samma samma varje gång med dig. Du boka till tjugo över tre jag ringer nu klockan två minuter över halv fyra!
- Mmmm, ja, det var lite segt i morse (säger jag samtidigt som adrenalinet börjar pumpa runt i kroppen. Toleransnivån är rätt låg den här tiden på dygnet)
- Jag sätta igång taxametern, nu blir dyrt. Varför inte gå upp? Varför inte ställer klockan?
- Men FÖR FAN!!! Jag betalar för den här tjänsten och du ska väl fullständigt skita i om jag kommer två eller tolv eller en fucking timme försent? Jag vill bara att du ska vara tyst hela vägen till Gärdet och låta mig vila. Eller säg något snällt. Vad som helst men skäll inte ut mig det är det sista jag behöver när jag gått upp klockan tio över tre. What's your problem jävla surgubbe?

Sade jag inte. Förstås. Jag mumlade något för mig själv, drog ned mössan och låtsades sova.

Men jag var klarvaken. Thank you adrenaline.

1 Comments:

Blogger Andreas & Jennie said...

j--la taxichaffisar.
Här i Umeå har de för vana att ine komma alls när man bokat så man tvingas sova lätt som en fjäder för att inte försova sig, för att taxin ska ringa vågar man inte lita på. Grrr
Hoppas allt är bra. Har ni bestämt er förresten?

11:06  

Post a Comment

<< Home